LA TRAGÉDIE DE CARMEN

Konden we de mooiste stemmen maar bevrijden
uit het pleisterwerk in het oude Concertgebouw,

vergeelde ornamenten, in jaren doorleefd geraakt,
onder de indringende aria’s op het klassiek toneel,

rebels de vogel die opsteeg uit Carmens keel, over
de hoofden van de toehoorders heen, de hoogte in.

Al die geluiden, ooit opgevangen, verdwenen in stof,
toen het theater tegen de vlakte ging, een open plek

voor een hedendaags podium, hemels het plafond dat
we zo stil bezagen bij de terugkeer van Bizets zigeunerin.

J. Heymans
Stadsdichter Hengelo
2012 -2014

Op 1 november 2013 is het precies 100 jaar geleden dat in Hengelo het Concertgebouw op feestelijke wijze in gebruik werd genomen. En op exact dezelfde plaats waar de huidige schouwburg, het Rabotheater, het stadsbeeld bepaalt.  Cultuur in Hengelo was in die tijd, net als in alle andere geïndustrialiseerde landen, een zaak van de plaatselijke elite.
De eerste voorstelling was een concertante uitvoering van de opera Carmen van Georges Bizet. Aanleiding voor het Rabotheater om de Reisopera en het Nederlands Symfonieorkest uit te nodigen om Carmen opnieuw uit te voeren bij het 100-jarig jubileum van de Hengelose schouwburg. Dit keer in de beroemde bewerking van Peter Brook. Voorafgaand aan de voorstelling droeg stadsdichter John Heymans dit gedicht voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.